اشعار، دست نوشته ها و مقالات ادبی استادسید علی اصغر موسوی ادیبی ازخرقان درقم
نخستین همایش فرهنگی ادبی خرقان
چهار شنبه 16 مهر 1393 ساعت 4:37 | بازدید : 405 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

 


بسم الله الرحمن الرحیم:
همزمان با عید سعید قربان و هفته ی فرهنگی زرندیه همایش با شکوهی با حضور مسئولین منطقه ،شاعران و نویسندگان و استادان حوزه و دانشگاه، ائمه ی جمعه و جماعات ومردم فرهنگ پرور خرقان در محل مسجد جامع حضرت ولیعصر (عج) شهر رازقان برگزارگردید:

مراسم راس ساعت 2/5 بعد از ظهر با سخنان دبیر اجرایی برنامه دکتر خسرو امیرحسینی ( استاد دانشگاه ،نویسنده ی آثار متعدداز جمله دانشنامه ی خرقان) آغاز گردید و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محترم رازقانی محسن بهرامی شمیم قرآن در مجلس پیچید سپس سرود ملی جمهوری اسلامی نواخته شد و همگان به احترام برخاستند .

قرائت قرآن مجید:

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

 اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران:

 

 dsc03662.jpg

سخنرانی مسئولین و میهمانان همایش:

دراین همایش رییس اداره ی ارشاد اسلامی و فرماندار محترم زرندیه سخنرانی کردند : فرماندار زرندیه با اشاره به خدمات خود در طول مدت انتصابش به این سمت از شناسنامه ی پر افتخا ر خرقان یادنمود و فرمود ادیبان منطقه ی خرقان گوی سبقت را از زرندیه ربوده اند و ادبا و مفاخر خرقان را بسیارتواناتر و کارامد تر اززرندیه ارزیابی نمودند . ایشان با نام بردن از استاد موسوی و اشاره به سخنان ادیبانه ایشان از این که نمی توانند چون ادیبان به سخنان خود نظم و نسق بدهند عذر خواهی کردند .

%d8%aa%d8%af%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%86%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2%db%8c

جناب آقای احمد جوانمرد مدیراداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه در این همایش ضمن تأکید بر مستحکم بودن بافت فرهنگی در بخش خرقان گفت: شهرستان زرندیه مشاهیر بخش خرقان را سرلوحه فرهنگیان خود می‌داند و از این فرصت به دست آمده به خوبی استفاده خواهد شد تا بتوانیم ضمن پرورش ادیبان بزرگ، نام زرندیه و بخش خرقان را همواره در سطح کشور مطرح نمائیم.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

 آقای عقیل عبّاسی بخشداررازقان نیز با ارائه ی گزارشی از جغرافیای اجتماعی سیاسی و فرهنگی منطقه به حاضران در جلسه و میهمانان خیر مقدم گفت .و اضافه کردکه دربخش خرقان ما چهارگویش داریم که درکشوربی سابقه است.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

بخش شعرخوانی و سخنوری  ادبای خرقان:

بعد از سخنان رییس اداره ارشاد اسلامی زرندیه دبیر اجرایی برنامه دکتر امیرحسینی (نویسنده .محقق و استاددانشگاه) اهداف همایش را وحدت و انسجام شعرا و نویسندگان واهل قلم منطقه دانست وهدف دیگر این همایش را نشان دادن استعدادها و معرفی مشاهیر و مفاخر منطقه اعلام کرد ودر خطاب به مسئولین گفت : ما شمارا دوست داریم ودر کنارتان هستیم تا برای توسعه ی منطقه گام بردارید ایشان  برخی از مزایای استراتژیکی منطقه را نام برد و از همه خواست برای آبادانی خرقان بکوشند .

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

شعرخوانی و سخنان استادسیدعلی اصغرموسوی ازقم :

در این همایش استاد سید علی اصغر موسوی نویسنده، پژوهشگر و نظریه پرداز مکتب شعر دینی که خود فرزند خرقان است با سخنانی ادیبانه و پر احساس از پدران و مادران زحمت کش خرقانی یاد کرد و از آنان به بزرگی و افتخار یاد نمود ، آنگاه به مقوله ی فرهنگ پرداخت و از فرهنگ تکوینی که خداوند خالق فرهنگ در آغاز خلقت به جهان عرضه داشته است سخن راند .خدایی که به گیاه وحیوانش فرهنگ زیستن آموخت و اینک بشر دست به ازبین بردن فرهنگ تکوینی زده است .

ایشان ادامه دادند: فرهنگ یعنی نمایشگاهی که حاصل دست کشاورزان و دهقانان است سپس با ااشاره بهفرهنگ فاخر و درباره ی سلطان العارفین حضرت امام رضا (ع) گفتند : تنهابنیانگذار فرهنگ دینی ایران بعدازاسلام، این امام همام هستند و قبل از ایشان از فرهنگ دینی در ایران خبری نبود .

ایشان ادامه دادند: با اتکاء به فرهنگ رضوی سعی کرده ام مکتب شعر دینی را معرفّی نمایم ایشان از دغدغه ی دیرین اش برای منطقه نیز سخن به میان آورد و ذکر نمود که از خیلی سال هیا پیش دلش می خواسته در این منطقه یک مجموعه ی فرهنگی ادبی ایجادشود که این خواسته به امید خدا دارد شکل می گیرد . درادامه ی ایشان با قرائت شعر  زیبای خود  :

 ***
با حمد خدای خلق عالم، " الله" کبیر، رب اعظم
شعرم شده عاشقانه ملزم، برمدح تو ای نبی خاتم (ص)
خاتم نه فقط به ملک هستی، آیینه‌ی عزّ لامکانی!
ختم است به تو، جمال مطلق، ختم است به تو، کمال آدم
تو ذات شگفت کایناتی: " لولاک لما خلقت الافلاک"
تو، جوهر آنچه عقل خوانده ست، در منطق محکمات، محکم
رخسار تو آیه آیه‌ی " نور"، تفسیر شریف " والنهار" است
هم مردمکان، بسان " والیل" ، تأویل نجابتی مکرم 
اشراق شگرف گیسوانت، آیات بلند و ژرف "طاها"
محراب قشنگ ابروانت ، در مد نگاه عرشیان ، خم
مخلوق تبسم نگاهت ، نوروز پرند آفرینش
مستور تجسم پگاهت، گل‌های بهشت همچو شبنم
این چامه به التفات یادت ، سرشار بلاغتی عجیب است
ترکیب تناسبش: مرتب، تذهیب تغزلش: منظم !
بس جای "ترنج، دست"‌ها را ، مردم بِبُرند عاشقانه
گر جلوه‌ی آن جمال زیبا، در آینه‌ها، شود مجسم

به مدح پیامبر نور و روشنایی  حضرت رسول (ص)پرداختند .همچنین دراین همایش از مردم خرقان به خاطرحمایت از "سادات و اولادپیامبر"واحترام به سادات خرقان، درطول تاریخ تقدیروتشکرکردند.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

درادامه ی این همایش  دکتر داود قاسمی استاد دانشگاه آزادساوه از ویدر با ذکر مطالبی در باره ی فرهنگ عامه ی منطقه شعری را به گویش فارسی و ویدری (ملمّع)قرائت نمود : در این شعر در سفری خیالی سعدی از شیراز سفر کرده و به ویدر می رسد ودر آن جا با زیبایی های این منطقه  و زبان تاتی ویدری آشنا می شود و آرزو می کند که کاش شعرهایش را به زبان ویدری می سرود .

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

 در این گردهمایی دکتر امیرحسینی در فواصل برنامه به معرفی مشاهیر منطقه ازجمله قهرمان کشتی پیشکسوتان  جهان در چند دوره قهرمان ملی حاج محمد رضای فتحی ،شاعر تیره ای عندلیب وعارف رازقانی آیت الله فاضل امیرحسنی پرداخت . از دو استاد جناب دکتر دولتخانی و محمد خرمشاهی یاد کردند .

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

دراین گردهمایی استاد الیاس امیرحسنی از اهالی شهر رازقان و اولین وبلاگ نویس در منطقه ی خرقان(رازقان) از سوی رازقانیان  عید سعید قربان را تبریک گفت و به همه ی میهمانان عزیز که از تهران قم ساوه زرندیه و نوبران وروستاهای اطراف قدم رنجه نموده و به مجلس عظمت بخشیده بودند خوشامد گفت ( رازقانا هرکس گلیری خوش گلیب      بالا داغی بویوک داغا باش اگیب)

و شعر معروف اینجی قارای خود را قرائت نمود . . این شعر خطاب به بلندترین کوه استان مرکزی به نام اینجی قاراست که به معنی مروارید سیاه است . شاعر در این شعر با خطاب استعاری خود می خواهد خداوند این منطقه را با موهبت های خود سرشار سازد .

قاراقانین اوجا داغی اینجی قارا

 اوره گیمین بوزلی داغی اینجی قارا

اینجی قارا دره لره سو وئرگینن

اینجی قارا بره لری گوگرتگینن

دومانلی داغ اینجی قارا

اوجالی داغ اینجی قارا

ساوالالون قارداشی سن

دماوندین قونشوسی سن

 الوند داغون یولداشی سن

 قاراقانین دربندی سن

اینجی قارا بولوتلارون یاغوش اولسون

سنین سویون قاراقان باغلاری ایچسون

اینجی قارا مرغئی ده تیلیم خانا سلام یئتیر

 میصیرقاندا اکبرخانا دعا یئتیر

 

 اینجی قارا سئل یولا سال

 پیس لیقلری سیل گورا سال

 اینجی قارا گوز یولا سال

 گور گلر آیا قارا خان؟

 اینجی قارا کولاک ائله

 دورد طرفین بولاغ ائله

چارحده قاچ بوران ائله

 قیش گلیری غیرت ائله

رازقانی گل جنت ائله

بایراما یاخین اوتوروش

آچ باشیوی یولاّ یاغوش

سیل سوپور اوضانی چالوش

 بلکه حقارت کور اولا

یاتان بختیمیز اویانا

ای قاراقانین دایاغی

 اولکه میزین اوجا داغی

دراین همایش جناب خسروخلج امیرحسینی خبرنگار و روزنامه نویس ویدری با اشاره به بن بست های فرهنگی منطقه و کم لطفی های مسئولین نسبت به اهل قلم فرمود : اهل قلم بی خانه و بی پشتوانه است و نیاز به حمایت دارد .

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

در این همایش  نیز از طرف میهمانان همایش :سید عبدالعظیم میرهاشمی و و لی الله صفری ازشهر زرندیه به شعر خوانی پرداختند.

 ******

درادامه ی  مراسم استاد عباس شریعت به ارائه ی شعر نوستالژیک خود پرداخت که حضار را به حال و هوای قدیم این منطقه برد و از شادی ها و خوشحالی هایی که در روستای خود ویدر داشته است یادنمود .

 

استادمحمدعلی چراغی (مدیرانجمن قلم زرندیه-خرقان) آخرین سخنران این مجلس بود که درباره ی تعامل اقتصاد و فرهنگ و سوابق انجمن قلم و چگونگی شکل گیری آن سخنانی ایراد نمودند .

 dsc03684.jpg

بیانیه:

پایان بخش مراسم قرائت بیانیه ی همایش به وسیله ی جناب آقای عباس اشترخانی بود که در چند بند مدون  شده بود .این بندها چنین اند:

1 – انجمنِ قلم، برای ارتقای سطحِ علمی فرهنگی دوبخش زرند و خرقان، می کوشد.

2 – در جهت ترویج سرمایه های دانش و فرهنگ اهل قلم شهرستان، اهتمام می ورزد.

3 – انجمن، از مسؤولان محترم شهرستان و استان مرکزی، مخصوصاً نماینده ی محترم شهرستانهای ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه ی محترم و نماینده ی محترم ولیّ فقیه در شهرستان، ازفرماندار محترم، و اداره ی کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان، تقاضا دارد که، در جهت انتشار آثارعلمی و فرهنگیِ اهل قلم شهرستان، از مساعدت های معنوی و مادّیِ خود، دریغ نورزند.

4 – انجمن، به برگزاری گردهمایی ها و سمینار های فرهنگی، و نشست های ادبی، در همه ی شهرهای شهرستان، اهتمام می ورزد و از مسؤولان، انتظار مساعدت دارد و برگزاری گردهمایی فرهنگی ادبیِ خرقان را، نخستین گامِ همگانی در این راستا می داند.

5 – انجمن، بر تأسیس فرهنگسرا ها و خانه های فرهنگ، وکتابخانه های عمومی، در شهرهای شهرستان، تأکید دارد.

6 – انجمن، همچنان اختصاصِ مکان و دبیرخانه، برای خود را، از مسؤولان محترم فرهنگیِ شهرستان و استان، خواستار است.

7 – انجمن، ازاهتمام مسؤولان محترم شهرستان و استان، در راستای ترویج فرهنگ در شهرستان، صمیمانه سپاسگزاری می کند.

dsc03686.jpg

*تقدیروتشکر: 

 از برگزارکنندگان این مراسم،انجمن قلم زرندیه و خرقان ، شهرداری محترم رازقان ،بخشداری ،اداره ی ارشاد، شورای اسلامی رازقان ،  ، واز حضور میهمانان ارجمند و بزرگوار همایش:امام جمعه ی محترم زرندیه امام جمعه ی محترم پرندک،امام جماعت مسجد رازقان حجه الاسلام جعفری واستادبزرگوارشعروادب آیینی جناب محمدشجاعی ازدانشگاه آزاداسلامی قم و جناب مهندس اسلامی از چهارحد و جناب رضالنکرانی از کرج و کلیه ی شرکت کنندگان و همراهان میهمانان عزیزمان در این مراسم تشکرمی نماییم و از شاعران بزرگوار:  استاد فتح اللهی  از نوبران، جناب هادی بیابانی از شهرزرندیه وجناب حاج حسین هوشیا رو شاعرانگرانقدر رازقانی ودیگردوستان مهمان عزیزمان  که به علت ضیق وقت نوبت شعر خوانی به آنان نرسید عذر خواهی می کنیم.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

نمایشگاه صنایع دستی و یادمان گذشته:

در حاشیه ی این همایش نمایشگاهی از آثار هنری ، دستی و قدیمی منطقه که حاصل زحمات بانوان امیرحسنی رازقان بود به نمایش در آمده بود که توجّه شرکت کنند گان در مراسم را به خود جلب نموده بود .و ازبرگزارکنندگانش کمال تشکروامتنان را داریم:

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

نمایشگاه کتاب:

 همین طور نمایشگاه کتاب نویسندگان منطقه( کتاب های دکتر خسروامیرحسینی ، کتاب تیلیم خان جناب محمد حیدری ، کتاب سورنا نجفی، کتاب ولی لله صفری) در معرض دید باز دید کنند گان قرارگرفته بود . صدا و سیما ی استان مرکزی این همایش را تحت پوشش قرارداده بود که در بخش خبری  شبکه ی آفتاب استان مرکزی پخش گردید .

dsc03643.jpg

 

به امیددیداری دوباره ، ان شاء الله

 تهیه وتنظیم کانون( مجازی) ادبیات خرقان

 -----------------------------------------------------------

 لینک:http://zarandieh.ostan-mr.ir/akhbar/khabar/18896/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 11352
تعداد مطالب : 3
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چهارحد و آدرس a4hat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 14
:: باردید دیروز : 4
:: بازدید هفته : 19
:: بازدید ماه : 29
:: بازدید سال : 100
:: بازدید کلی : 11352